facebook twitter rss
Navštivte kapely, kde hraju:

Grafika část 3. – 3D grafika

Pokud přemýšlíte nad tím, že začnete s 3D grafikou, tento tutoriál by Vám mohl pomoci. V tomto článku si ukážeme jak vymodeloval jednoduchou loď. Použijeme k tomu program Blender 2.5. I přesto, že se jedná o open source software, může se klidně rovnat i profesionálním programům pro tvorbu grafiky jako jsou Cinema4D či Maya. 

Protože se jednalo o další část úkolu na předmět MGA, zadání bylo následující:

  • Vytvořte 3D model lodi na vodní hladině.
  • Jednotlivým částem modelu přiřaďte materiály a textury.
  • Model nasviťte 3 zdrojově nebo pomocí přímého a nepřímého světla (global illumination) a vyrenderujte ze 3 různých pohledů.

 

 

 

 

 

 

 

Pokud s 3D grafikou začínáte, budete se muset nejprve seznámit s prostředím programu Blender. Nemůžete čekat že se modelovat naučíte během několika hodin. Bude to stát hodiny a hodiny trpělivé práce a učení se, aby jste se trochu s Blenderem naučili pracovat. Doporučují Vám proto trávit hodně času sledováním tutoriálů na YouTube. Snažte se tvořit od jednodušších modelů k těm složitějším. Nejprve zvládnout základní tvary a postupně je vylepšovat, přidávat materiály, textury a osvětlení.

Tento tutoriál se tedy nezaměřuje na základní techniky práce v Blenderu ale rovnou si ukážeme jak jednoduchý model vytvořit.

Loď ke stažení zde: boat.blend

Pomocné zdroje

jachta: plánek http://www.bluewater.ae/models/LineDrawing52090.gif

textura pozadí http://www.cgtextures.com/texview.php?id=19787&PHPSESSID=mcu720tqbbjrqsmstrh1mhr9p7

Postup

 

První fáze tvorby je časově nejnáročnější a vyžaduje velkou dávku trpělivosti. Protože s modelováním ve 3D jsem se setkal poprvé při tvorbě této lodi, myslím, že není špatné se inspirovat od těch, kteří již s tvorbou mají zkušenosti. Já vycházel z tohoto videa, ve kterém je velmi pěkně popsáno, jak jednoduše vytvořit malou loďku. Tento postup jsem tedy použil i při výrobě tohoto modelu.

Zde je zmiňované video:

 

Je lepší se držet podle video návodu, na následujících řádcích popíši postup ve zkratce. Základní kostu v Blenderu můžeme nechat a rovnou ji použijeme. Označíme ji a přepneme se do Edit módu (Tab) a rozřízneme ji v půli pomocí (ctrl R).

 

Přepneme si na výběr stran (face select mode) a odstraníme polovinu kostky, tak aby zbylo toto:

Odstraníme jednu vrchí stranu a přidáme modifikátor mirror a zaškrtneme funkci (Clippi). Tato funkce nám umožní to, že se kostka zduplikuje a vše co my vytvoříme na jedné straně kostky, se bude i zrdcadlově provádět na straně druhé. Stačí nám tedy modelovat jen polovinu lodě o tu druhou se postará tento modifikátor

Začneme nahrubo tvarovat loď. Nejprve spodek lodi zvětšíme (Scale podle y) a poté pomocí upravováním jednotlivých vertexů a hran vymodelujeme následující tvar spodku lodi.

Celou loď trochu zmenšíme podle osy z.

A pokračujeme rozdělíme loď v půli (ctrl R).

Upravíme spodní část lodi podle obrázku:

Základní tvar je hotov a můžeme si zkusit přepnout na vyhlazený model. V levém panelu zvolíme Smooth.

A přidáme modifikátor Subdivision surface a views nastavíme ne 6.

Všechno se nám zakulatilo a hezky vyhladilo. Aby jsme vytvarovali loď je třeba si pomoci opět rozdělením lodě na části (ctr R) a tam, kde chceme mít ostré rohy (záď lodi, vrchní okraje).

Tak solidkní základ je. Pokud se chceme držet zvoleného typu lodě, je potřeba si načít její plány, podle kterých budeme snáze modelovat. Zobrazíme si panel Transform (N) a vložíme do pozadí plány lodě, které nastavíme aby se zobrazovaly, pouze v případě, když je loď přepnutá do horního nebo bočního pohledu. Poté co si načete tento obrázek, tak spodek lodi vymodelujeme podle plánu a budeme se snažit o co nejvěrnější tvary.

Pokud tvar máme vymodelovaný, je potřeba dodělat ještě pár detailů.

Jistě ste si všimli, že loď nemá žádné hrany, a že vypadá papírově. Tento neduh odstraníme tím, že přidáme další modifikátro, tentokrát to bude Solidify s tloušťkou nastavenou na hodnotu 0.05528. Tento modifikátor aplikujeme.

Tento tvar se mi už líbil, tak byl čas na další část modelování.

v Edit módu si opět rozřízneme loď podélně a vytvoříme novou souvislou plochu pomocí zkratky F. Vytvoříme tak podlahu lodi.

Nyní začneme pracovat na horní části lodě. Začneme úplně stejně, jako když jsme modelovali spodek lodě. Přidáme tedy kostku, rozpůlíme a přidáme modifikátor mirror.

A upravujeme do této podoby.

Modelujeme pomocí plánu lodi a snažíme se modelovat tvar lodi podle plánu.

Model se začíná podobat lodi :)

Vytvoříme zábrany pro schody. Tento tvar jednoduše vymodeluje ze základní krychle. Pokud jste se dostali až sem, tak toto nebud problém vytvořit.

Schody vytvoříme pomocí několika kvádrů poskládaných na sebe. Všechny objekty, které schody tvoří nakonec spojíme do jednoho obejektu pomocí funkce join. 

Schody poté duplikujeme na druhou stranu lodě.

Můžeme zapracovat na detailech. Vymodelujeme zábradlí a to pomocí trochu jiné techniky. Nejprve si přidáme Bezierovu křivku, kterou může rozdělit na více uzlů a z horního pohledu vytvoříme obrys předku lodi, kde by mělo být zábradlí.

Když máme toto hotovo, přidáme tvar, podle kterého se vytvořená křivka „obalí“. Přidáme proto další křivku Circle, tento kruh následně zmenšíme na průměr zábradlí a pojmenujeme si tento objekt na „zab“. Přepneme se na křivku modelující zábradlí a přepneme se do objektového módu. Přepneme se na záložku Object data do Bevel object vybereme zab. A zábradlí je na světě.

Zábradlí dokončíme později, ale teď vytvoříme další větší objekty lodě (kajuta a horní patro).

Opět tvoříme ze základních objetků a držíme se plánu lodě.

Přidáme modifikátor Subdivision surface pro následující objekt.

Vytvarujeme.

Stejný modifikátor přidáme i pro tento objekt.

Všechno se nám zakulatí a vypadá to hned lépe.

Por zábradlí přidáme vrikální příčky vytvořených z Meshe Cylinder.

Zábradlí vytvoříme i pro záď lodě. 

Pro jednotlivé části už můžeme přidat materiály. Pro spodek jsem zvolil modrou a pro všechny ostatní části zcela bílou matnou barvu. Pro zábradlí jsem zvolil lesklý materiál připomínající chromování.

Nyní ještě domodelujeme horní patro lodě, střechu a přední sklo.

Předmímu sklu přiřadíme průhledný materiál.

Zbývá dodělat střechu a sloupy.

Loď je téměř hotová. 

Nyní vytvoříme efekt vody. Přidáme si plane a modifikátor wave. Přidáme materiál a nastavíme průhlednost a zrdcadlení.

Na závěr přidáme zdroje světla a přidáme texturu okolí, kterou nalezenete na začátku tohoto dokumentu.

Na závěr celou loď vyrenderujeme. V záložce Scene nastavíme antialiasing na 16x, nastavíme kameru a můžeme renderovat.

Výsledky renderované ze 3. stran

Čas strávený úkolem 40 hodin.

Použitý software: Blender 2.5

 


Publikováno: Únor 16, 2012 v 17:34 1 921 zobrazení Tisk



works on Wordpress, Design by Michal Horák 2011, kontakt: horakmi@gmail.com piranha SilveryMoon